Keraamika
Aivar Rumvolti kõrgkuumuskeraamika
Aivar Rumvolt sündinud 14. november 1957 Tallinnas.
Aivar valmistab kõrgtasemelist ja kvaliteetset looduslähedast kõrgkuumuskeraamikat.
Lõuna-Eestis suurim tellimustöö Seto Talumuuseumi Tsaimaja söögi- ja jooginõud.
Tehnoloogiast
Esemed põletatakse keraamikaahjus temperatuuril 1150-1260oC. Nii kõrge põletustemperatuur tagab vastupidavuse. Shamotisisaldus savis samal ajal aga leevendab temperatuuri järsust kõikumisest tekkinud pingeid – see tähendab et kõiki anumaid võib kasutada toidu valmistamiseks praeahjus.
Esemete glasuurimiseks kasutan eranditult looduslikke toormaterjale – põhiliselt puutuhka ja Misso savi. Õiges vahekorras segatuna, sulavad need komponendid +1260oC; moodustades erinevate varjunditega glasuure. Tuhaglasuurid avastati Hiinas umbes 3000 aastat tagasi ja neid on arendatud ja täiustatud eri maade keraamikute poolt. Loomulikult on igal keraamikul oma enam või vähem salajane lemmikretsept.
Raku põletus novembris, kodus
Minu kõrgkuumuskeraamika on suurelt osalt valmistatud pottsepakedral, „vana kooli“
parimate traditsioonide järgi. Eelistan matte või poolmatte glasuure, ornamentikas kasutan tihti mustreid loodusest – taimi, puukoort, samblikke. Tuleb tunnistada, et sageli on sellised mustrid täiuslikumad kui inimene oma käega luua suudab.
Olen teinud ka mitmeid põletusi Värskas Seto talumuuseumi puupõletusahjus. Puupõletuse tulemusi pole kunagi võimalik ette arvata ja see teeb iga põletuse erakordseks.
Rahumeelne Raku
Keraamikamaailm on tänapäeval tihti värvikirev, vormi- ja dekoorirohke.
Ent selles kirevuses on ka oma rahupaik – see on rakukeraamika.
Selle tehnika juured viivad 16.saj. Jaapanisse, kus hakati teetseremoonia tarvis valmistama minimalistlikke, ülilihtsa dekooriga teenõusid. Tihti on ainsaks kaunistuseks pragudevõrk valge glasuuri pinnal.
Ka valmistamisviis oli uudne – asjad kuumutatakse põletusahjus 1050 kraadini ja tõstetakse otse kuumast ahjust hõõguvaina saepuru või männiokastega täidetud anumasse, kus nad imavad endasse suitsu, glasuuritoonid muutuvad, tekib pragudevõrgustik.
Seesama lihtsus, loomulikkus, on mind alati veedelnud. Samuti põletus ise – hõõguv ahi, suitsevad nõud, asjade pesemine – nii nagu ei saa olla kaht ühesugust teetassi, ei ole ka ühesugust põletust.
Ka rakukeraamikas on võimalik teha keerulisi ja kirevaid töid, kuid oma töödes olen jäänud juurte juurde – zen budismist mõjutatud lihtsuse ja loomulikkuse, ”tühjuse” juurde.
Ära tee midagi – võiks olla sellise keraamika valmistamise lipukiri.
Remarkable Raku
The world of ceramics is often quite colourful in these days, but there is still an area of humble silence and peace, the Raku ceramics.
The roots of this unique technics are in 16.th centurys Japan, where minimalistic, nondecorative ceramics was made for tea ceremonys.
Usually the only decoration was a web of cracks in white glaze. Even the firing process was new – ceramics was fired up to 1050 degrees and then taken off the kiln immideatly and placed into vessels filled with sawdust, pineneedles etc., where the smoke gave it´s touch to ceramics, the colour of glazes were changed and cracks appeared.
This simplicity and natural way also touched me. Also the firing process itself – red glow of hot ceramics in the kiln, smoking vessels, washing the ash out of cooled down ceramics. As there are no any similar teacups, there is no any similar firings.
One could make also complicated, full of colours Raku ceramics, but my works are close to roots – influenced by zen buddhism natural minimalizm according to simple forms of teacups and pots.
Aivar Rumvolt
E-post: aivarrumvolt@gmail.com
mob.: +372 502 8312
tel.: +372 786 1210